Eindelijk komt er licht aan het einde van de coronatunnel, dit brengt heel wat vragen met zich mee binnen de bedrijven. Kunnen we van thuis blijven werken? Komen we aantal dagen per week naar kantoor? Hebben we nog kantoren nodig? ETC…
Daarom is het tijd om als bedrijf eens de oefening te gaan maken, indien je wenst komen we graag eens langs om samen met u te brainstormen:
- Welke functies komen in uw bedrijf voor thuiswerk in aanmerking?
- Hoe gaat u om met de medewerkers die eventueel niet in aanmerking komen voor thuiswerk?
- Welke vorm van thuiswerk wilt u behouden?
- …
Indien je beslist om occasioneel thuiswerk te behouden is het tijd voor oefening 2.
“Hebben we nog een kantoor van dezelfde omvang nodig? “
Als maar 1/3e van het personeel aanwezig is op kantoor is een flexibele werkplek misschien wel de oplossing.
Wij sommen graag de voor- en nadelen van een flexibele werkplek voor u op:
Voordelen
- Je bespaart kosten : Je hoeft bijvoorbeeld minder computers en kantoorruimte te hebben.
- Stimuleren van een sociale werkomgeving: Door af te wisselen van plaats hebben je medewerkers meer contact met andere collega’s. Dit zorgt voor nieuwe en frisse ideeën die je bedrijf een boost kunnen geven.
- Je hebt overal en altijd toegang tot je bestanden en werkomgeving.
Nadelen
- Geen eigen werkplek. Mensen hechten er waarde aan om persoonlijke foto’s en tools op hun bureau te zetten om de plek ‘eigen’ te maken. Dit kan niet met een flexibele werkplek.
- De zogeheten kantoortuinen die ontstaan door de flexibele werkplekken zorgen voor minder privacy. Je hebt geen mogelijkheid om u even terug te trekken.
Tips
- Maak goede afspraken met je werknemers over wat er van het verwacht wordt.
- Stel richtlijnen op voor de etiquette van gedeelde bureaus. Dit kan slechte gewoonten voorkomen vooraleer ze zich manifesteren.
- Verander geleidelijk. Als het hele kantoor in 1 week veranderd kunnen werknemers niet overstappen of zich aanpassen. Wijs een vast aantal bureaus aan die binnen bepaalde periode worden omgebouwd en begin rust aan de overgang.
- Creëer verschillende bureautypen en locaties. Plaatsen waar samen overlegd kan worden, stille ruimtes, ruimtes voor werknemers die veel moeten bellen. Zo kan iedereen plaats nemen in de ruimte die op dat moment best past. Dit zal zorgen voor een verhoogde productiviteit.
- Zorg voor een feedbackmoment naar een aantal weken en ga actief aan de slag met de feedback van de werknemers. Leg ook vanaf het begin de voordelen uit aan de werknemers om zo een positieve sfeer te creëren.
Heb je geen idee hoe je hieraan begint? Heb je dat duwtje in de rug nodig of wil je eens polsen naar de interesse bij uw medewerkers? Neem contact op met OfficeCare en we gaan samen met u de uitdaging aan.