Werk uitbesteden? Dat kan ik allemaal zelf wel!

Ja natuurlijk kan je het allemaal zelf! Maar je moet jezelf de vraag stellen of dat ook daadwerkelijk noodzakelijk is. Helpt het je om je bedrijf te laten groeien?

Bij elke stap die je zet moet je je goed afvragen of dat een stap is die je dichter bij je doel brengt. Als het jouw doel is om meer omzet te genereren, is het dan zinvol om zelf een seminar te organiseren? Of besteed je dat uit, waardoor jij effectief voor je klanten bezig kan zijn?

Misschien is de stap om het organiseren van je seminar uit te besteden veel te groot voor je. Maar het is wel een heel duidelijk voorbeeld. Laten we er voor dit voorbeeld even van uit gaan dat je hier 40 uur mee bezig bent. Als jij in die 40 uur nu bezig kan zijn met acquisitie, een training kan geven of andere declarabele werkzaamheden, dan brengt dat je veel dichter bij je doel van meer omzet dan het organiseren van het seminar. Dus overweeg dan serieus eens of je dit wel werkelijk zelf wilt doen.

Maar hoe bepaal je nu precies wat je wil en wat je kan uitbesteden?

Maak een lijst met alle werkzaamheden die je moet doen

Noteer alles. Dus ook mail, telefoon, sociale media activiteiten en alle werkzaamheden voor klanten.

Noteer achter de werkzaamheden de tijd die je er gemiddeld mee bezig bent.

Dat laat je inzien hoeveel tijd je kwijt bent aan al die werkzaamheden die er nu eenmaal bij horen.

Noteer tevens de werkzaamheden die al langere tijd op je to-do-lijst staan.

Waarschijnlijk zijn dit werkzaamheden waar je gewoonweg geen zin of tijd voor hebt.

Ga op zoek naar iemand die je kan helpen met deze werkzaamheden.

Een virtueel assistent kan veel taken van je overnemen. Zorg dat je iemand vind waar je vertrouwen in hebt. Om goed samen te werken moet het ‘goed’ voelen.

Zorg voor een persoonlijk kennismakingsgesprek

Ga niet alleen af op een website maar ook de eerste indruk is van groot belang bij samenwerking

Zorg dat alle afspraken duidelijk worden vastgelegd.

Het is al voldoende om dit per mail te bevestigen.
Denk hierbij aan:

• Wat is het tarief?
• Wordt er op uurbasis of op opdrachtbasis gefactureerd?
• Welke werkzaamheden worden er uitbesteed?
• Wat is de deadline?
• Wanneer is je virtueel assistent bereikbaar?

Begin met een kleine opdracht uit te besteden

Denk daarbij bijvoorbeeld aan het uitzoeken van een nieuw telefoonabonnement.

Als je hierover tevreden bent zet je weer een volgende stap om iets uit te besteden.

Je moet leren uitbesteden, doe dat in kleine stapjes.

Is er iets waar je ontevreden over bent communiceer dit dan direct

Op die manier blijft de samenwerking goed, zo kunnen misverstanden direct opgelost worden.

Ik zou wel werk willen uitbesteden, maar ik heb een klein budget!

Eet jij al dagelijks een kikker?

Hoe voorkom jij technostress?