Ik zou wel werk willen uitbesteden, maar ik heb een klein budget!

Heb jij een klus waar je al lang tegenaan zit te kijken, omdat het je zoveel tijd kost of omdat je het niet leuk vindt? Dan is het heel handig om het uit te besteden. Grote kans dat een personal assistant het nog sneller doet ook!

Ja dat lijkt me wel wat, maar wat gaat dat kosten dan? Zoveel heb ik nu ook weer niet te besteden!

Bij sommige werkzaamheden kun je een vast bedrag afspreken. Dan weet je waar je aan toe bent. Maar bij andere werkzaamheden is het heel erg moeilijk om vooraf in te schatten hoeveel tijd het gaat kosten. En weet jij dus niet waar je aan toe bent. Met een beperkt budget wil je een personal assistant niet zomaar carte blanche geven.

Om dit tegen te gaan kun je een budget geven aan je personal assistant. Dit houdt in dat je zegt: ik wil dat je deze klus voor me gaat doen en het mag maximaal zoveel kosten.

Ja leuk en aardig, maar dan weet ik toch helemaal niet wat het eindresultaat is! En als het niet klaar is kan ik het zelf alsnog gaan doen.

Daar heb je een heel goed punt. Het is dan ook heel slim om af te spreken dat er in ieder geval een resultaat moet zijn nadat het budget op is.

Aan de hand van twee voorbeelden zullen we duidelijk maken wat we precies bedoelen.

Voorbeeld 1:

Stel je wilt beter gevonden worden op internet. En dan bedoel ik niet dat je website hoog komt te staan in Google. Maar denk bijvoorbeeld aan een link naar jouw site op goedbezochte websites in jouw business, op startpagina’s en op sites waar bedrijven zich kunnen aanmelden met hun gegevens.

Allereerst zal er dan gezocht moeten worden naar deze websites, waarna er met allemaal contact opgenomen dient te worden. Dit is een tijdrovende klus. Maar hoeveel tijd, is vooraf moeilijk te zeggen. Heb je een beperkt budget? Geef dan aan hoeveel tijd je personal assistant er mee bezig mag zijn. Als de tijd dan op is, krijg je van hem/haar een lijst met alle sites waarbij hij/zij je heeft aangemeld of waar een verzoek naar toe is gestuurd voor het plaatsen van je link.

Zo weet je dus zeker dat de kosten niet te hoog oplopen en aan het einde heb je in ieder geval een resultaat.

Vervolgens zal jij moeten bepalen of je nog bij meer sites aangemeld wilt zijn of het voldoende is.

Voorbeeld 2:

Je wilt je berichten op social media meer automatiseren en je hebt een lijst met berichten die je zou kunnen plaatsen. Echter moet deze lijst is nog compleet gemaakt worden met bijvoorbeeld links naar je website of er moeten nog meer berichten bijkomen. Het kost dan heel veel tijd om dit alles op orde te brengen en in te plannen in Twitter en Facebook. Als dit niet echt je ‘ding’ is dan kun je het natuurlijk uitbesteden aan een personal assistant. Ook bij deze opdracht is het lastig om in te schatten hoeveel tijd het gaat kosten.

Geef dan aan wat je budget is en je personal assistant gaat aan de slag. Als de tijd dan bijna op is kan hij/zij in ieder geval alle berichten die klaar zijn alvast voor je inplannen. Dit houdt in dat je er de komende weken of misschien wel maanden niet meer naar om hoeft te kijken. Vervolgens is het jou keuze of je het verder zelf af wilt maken of je een nieuw budget kan verwerven voor de volgende lading.

Ook hier heb je dus in ieder geval een resultaat en weet je van te voren wat de maximale kosten zullen zijn.

Tot slot kan je aan je personal assistant voorstellen om de kosten gespreid te betalen. Stel je hebt in het begin veel werk dat je wilt uitbesteden, maar daarna weet je dat het minder zal worden. Geef dan aan dat je bijvoorbeeld maximaal € 200 per maand kunt uitgeven. Vervolgens betaal je dan € 200 per maand, ongeacht het aantal uur dat je personal assistant aan het werk is geweest. Dit zou dus kunnen inhouden dat je in januari, februari en maart eigenlijk € 500 zou moeten betalen en de maanden daarna maar € 50. Maar je blijft die € 200 betalen totdat het volledig aantal uren dat je hebt uitbesteed daadwerkelijk is voldaan.

Zo weet je zeker dat je personal assistant gewoon voor je aan de slag gaat maar dat je kosten per maand niet hoger zullen zijn dan € 200.

Dus ook al heb je een beperkt budget, er is veel meer mogelijk dan je denkt! Wees zelf creatief of vraag een personal assistant naar de mogelijkheden.

Vijf tips om blunders in je mail te voorkomen.

Eet jij al dagelijks een kikker?

Mijn facturen laten maken door een ander? Doe niet zo gek!